Alles wat je moet weten over stage 5 aggregaten
Stage 5, vast geen onbekende term voor jou. De regelgeving rondom de uitstoot van dieselmotoren is aangescherpt. Waar we eerst Stage IIIa hadden voor constant toerental motoren, is er nu de Stage 5 norm met als doel ‘schonere energie’. Maar wat houdt dit nu precies in? En waar moet je rekening mee houden? Allemaal vragen die wij proberen te beantwoorden in deze blog.
Energie produceren met dieselaggregaten gaat helaas niet zonder uitstoot. Daarom moeten in januari 2022 alle nieuwbouw aggregaten voldoen aan de Stage 5 norm. Dit geldt niet voor aggregaten die minder dan 500 uur per jaar draaien (noodstroomaggregaten). Het doel is om de uitstoot van NOx (stikstof) en CO2 terug te dringen. Kortom schonere energie dus!
Wat verandert er nu precies?
Op het eerste oog lijkt er niet veel te veranderen. Een aggregaat blijft diesel nodig hebben. Toch zijn er 4 punten waar je rekening mee moet houden bij Stage 5 motoren in aggregaten:
1. De motoren zijn voorzien van een roetfilter
Een motor moet standaard een roetfilter hebben om zo de roetuitstoot te verminderen. De roetfilter vangt het roet op die tijdens regeneratie* onder extreme hoge temperaturen verbranden. Op deze manier gaat de roetuitstoot naar beneden tot wel 99,9%. In principe is een roetfilter dus zelfreinigend zolang het aggregaat voldoende belast wordt. Wanneer het aggregaat niet voldoende belast wordt, dus het aggregaat komt niet voldoende op temperatuur, kan de roetfilter verstopt raken met alle gevolgen van dien.
2. De motoren hebben AdBlue nodig
Omdat een motor alleen aan Stage 5 kan voldoen door een nabehandeling van de uitlaatgassen, zullen motoren vanaf 50 kVA uitgerust zijn met een actieve katalysator. Meestal met AdBlue. Hierdoor kunnen de motoren schoner draaien. AdBlue is een vloeistof dat bestaat uit gedemineraliseerd water en ureum. Door de hete uitlaatgassen hiermee te injecteren is een groot deel van de stikstofoxiden (NOx) omgezet in zuivere stikstof en waterdamp. Twee onschuldige stoffen die van nature al aanwezig zijn in onze lucht. Het spreekt voor zich dat naast brandstof ook met enig regelmaat AdBlue bijgetankt moet worden. Gebeurt dit niet en raakt de AdBlue-tank leeg, dan valt het aggregaat stil. Dit voorkomt dat je al dan niet bewust doorwerkt zonder uitstoot te reduceren.
3. De motoren verbruiken fractioneel meer diesel
Je leest het goed. De nieuwe motoren verbruiken soms fractioneel meer brandstof. Hoe dit werkt? Een dieselmotor werkt volgens het zelfontbrandingsprincipe. De lucht boven in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna er brandstof wordt ingespoten om het mengsel te laten ontbranden onder compressie. Deze ontbranding zorgt voor uitstoot van schadelijke stoffen. Bij een lage verbrandingstemperatuur voor veel roet (PM) en bij een hoge verbrandingstemperatuur veel stikstofoxide (NOx). Om het aantal stikstofoxide (NOx) te verlagen wordt er fractioneel meer brandstof ingespoten om de verbranding als het ware te ‘koelen’.
4. Het is nog belangrijker om goed na te denken over de benodigde capaciteit
De nieuwe motoren moeten straks voor minimaal 30% worden belast om de juiste temperatuur in het uitlaatsysteem te realiseren. Dit is met name nodig voor de katalysatoren die pas goed functioneren vanaf een uitlaattemperatuur boven de 250 °C. AdBlue verneveld daaronder niet en zorgt ervoor dat het uitlaatsysteem zal dicht klonteren. Het is dus belangrijk geen overcapaciteit in te zetten, maar puur te kijken naar wat je echt nodig heeft. Wij helpen je hier graag bij. Ook kun je gebruik maken van onze stroomcalculator.
Bij Genpower innoveren we continu om in jouw (veranderde) behoefte te blijven voorzien. Wij voorzien je niet alleen van de schoonste Stage 5 generatoren, ook kunnen wij op vele andere manieren je uitstoot verminderen. Neem gerust contact met mij op. Ik help je graag verder.
* Regeneratie – motor zwaar belasten zodat deze erg warm wordt. Het roetfilter wordt op deze manier weer schoon gebrand.